5/recent-posts/slider1

Rheinfall - Reinin vesiputous

Euroopan suurin vesiputous on meiltä 150 km:n päässä ja me kävimme katsastamassa sen kesällä 2015. Yövyimme Bodenseen toisella puolen eli lähellä Konstanzia ja sieltä me pyöräiltiin Reinin putouksille. Jumin mukaan matkaa ei ollut kuin 20 kilometriä mutta tosiasiassa me poljettiin melkein 50 kilometriä. Takaisin päin tullessa oikaisimme hiukan niin kilometrejä tuli vain 40. Eli päivän pyöräilykilometrit tuli täyteen. Seuraavana päivänä ei huvittanut enää fillaroida. Viralliset nettisivut löytyvät täältä.

Rhein Wasserfalle

Reinin vesiputous on niin mahtava ja voimakas että se pitäisi jokaisen nähdä, vaikka tuskin se mitään Victorian putousta voittaa. Euroopan mittakaavasta taas puhutaan ja täällä on kaikki vähän pienempää. Vesiputous sijaitsee Sveitsin Schaffhausenissa. Itse putous on vain 23 metriä mutta on 150 metriä leveä ja syvin kohta on 13 metriä. Putouksen on arvioitu olevan 15000 vuotta vanha.

Sinne keskelle pääsee veneellä ja kiipeämällä.

Sisäänpääsy linnan kautta CHF 5 ja eurot käy myös, ettei tarvitse sitä varten vaihtaa rahaa. Lapset 6-16 vuotta maksavat CHF 3. Pohjoisen sisäänkäynniltä ei maksa mitään. Siellä on mahdollisuus mennä Reinin putouksen keskelle kallion kielekkeelle, lisämaksusta sinut viedään sinne ja nouset rappuset ylös ihan huipulle. Me ei valitettavasti tehty tätä ja nyt harmittaa. Hinnat ovat mielestäni maltillisia kun puhutaan kuitenkin Sveitsistä.

Sisäänpääsy Schloss Laufen am Rheinfallin sisäpihalta (maksullinen). joista sitten pääsee rappusia pitkin alas päin ja matkalla alas näköalapaikalle on monia muita ulokkeita joissa voi ottaa kuvia. Yhdessä kohdassa voit tuntea kuinka se Reinin vesi pirskahtelee iloisesti. Kulkusuunta on yksisuuntainen ja kun olet päässyt kierroksen loppuun pääset ylös hissillä. Toki siellä oli niitä jotka kävelivät reittiä väärään suuntaan.

Tässä tunnet kuinka vesi pirskahtelee.

Pohjoinen sisäänkäynti on aina auki.

Aukioloajat eteläiselle sisäänkäynnille:
kesä-, elokuu klo 8-19,
syys-, loka-, huhti-, toukokuu klo 9-18,
marras-, maaliskuu klo 9-17

Lähdettiin pyörillä matkaan Radofzell am Bodenseeltä ja päätettiin polkea rantoja pitkin. Pyöräreittimme kulki ihanasti koko matkan Bodenseeta pitkin josta se sitten muuttui Reiniksi. Ihanat pikkupaikat kuten Gaienhofen, Öhringen, Hemishofen, Gailingen am Hochrhein ja Schaffhausenissa pysähdyttiin ostamaan juotavaa.

Matka oli siitä hauska ettei aina tiennyt olimmeko Saksassa vai Sveitsissä (kts. kartta). Schaffhausenista oli matkaa vielä kolmisen kilometriä Neuhausen am Rheinfalliin ja se melkein koko matka alamäkeä (mielessä kävi että hemmetti pitääköhän tämä takas tullessa nousta ylös). Onneksi takaisin päin pyöräiltiin toista reittiä ja mäki ei ollut niin jyrkkä (huh).

Matkalla muuten katseltiin hulluja uimareita jotka antoivat virran viedä pitkiäkin matkoja ja nousivat jossain kohdin ja kävelivät takaisin. Hulluja sanoisin, just oli televisiossa ohjelma tästä kuinka moni hukkuu jokiin ja järviin. Ihmiset eivät välitä varoituskylteistä koska muutkin niin tekevät. Jos en nyt ihan väärin muista niin Saksassa hukkuu reilu 500 ihmistä joka vuosi. Vesipelastajia on lisätty mutta se auta jos vesi vie mennessään eikä pelastajatkaan pääse heitä pelastamaan.

Meitä voit seurata myös
Facebookissa: Suomalainen im Allgäu
Instagramissa: asentajahiltunen

4 kommenttia

1. Upea paikka, käynyt pari kertaa Zurichistä sekä päivällä että iltavaloissa. Tuo leveys siitä tekee kyllä tosi kauniin ja muutenkaan ei tuolla päin maisemissa vikaa ole. :-)

1. Illalla varmaan myös mahtavan näköinen ja kuulemma sateella myös omanlaisensa kokemus. Ehkäpä joskus taas jos joku vieras sinne haluaisi mennä. Kiitos kommentista Rami! :)

2. Oi, tästä en ollut ennen kuullutkaan! En ole nähnyt mitään isoja vesiputouksia, joten ehkä tästä voisi aloittaa? :)

1. Heippa Jenni, tästä olisi tosiaan ihan hyvä aloittaa. Luitko yhden postaukseni yhdestä toisesta vesiputouksesta? Se on aivan ihana paikka. Kiitos kommentista.