5/recent-posts/slider1

Millaista se on kun tulee paljon lunta

Mä kirjoittelin tästä asiasta jo pitkän pätkän tonne instagramin puolelle mutta tuntu että tämä aihe on sattuneesta syystä pyörinyt koko viikon mielessä. Ja että mulla on tästä vielä muutama sana sanottavaa.




Vuorilla lunta voi tulla puoli metriä tai metri lunta yhdessä yössä. Aamulla kun heräät niin Kas, en pääsekkään liikkumaan pikku minilläni. Täällä monella onkin neliveto eikä suotta. Se on ollut tarpeen monta kertaa.

Nyt kun itse en käy töissä, luojan kiitos. Minun ei tarvitse herätä reilusti ennen kukonlaulua vain todetakseni että aura-auto ei ole vielä käynyt. Voin kertoa että muutamana aamuna minillä ajaessa teki tiukkaa että pääsin lumimassassa eteenpäin. Onneksi on ajokokemusta monen kymmenen vuoden takaa ja tosiaan onhan meillä suomalaisilla se tuntuma siihen lumeen eri lailla. 

Autokouluissakin käydään erikseen liukkaanajon kurssi, joka on aika extreme. Siinä oppii hieman tuntemaan että miten se auto käyttäytyy. En tiedä muista kuskeista mutta ainakin minä testailen aina talvisin että miten auto käyttäytyy jos nyt kaasutan hieman voimakkaammin tai jarrutan nopeasti. Muistelisin että näin autokoulun opekin käski tekemään(?).

Autokoulun opeista sen verran että liukkaanajon koulutusta ei ole edes Saksassa (tai ainakin näin siippa väitti), joten miettikää Italiaa tai jotain muuta etelänmaata. Miten he osaisivatkaan ajaa (kesärenkailla) lumimyrskyssä tms. jos sellaista ei ole edes opetettu? Ja se että lunta tulee ehkä kerran viidessä vuodessa.


Me suomalaiset olemme rallikansaa eikä suotta.


Minä olen ollut sitä koulukuntaa että "mitä sitten jos nyt vähän sataa lunta?" "Kyllä meillä Suomessa" ja niin edelleen. Kuulostaako tutulta?






Meillä Alpeilla 850 metrissä (joka nyt ei ole vielä edes korkealla) olen kuitenkin näiden seitsemän vuoden aikana nähnyt kaikenlaista. Kaikkea sellaista mitä en Suomessa ole nähnyt tai kokenut.


  • Lunta voi tulla se puoli metriä ja se on ihan normaalia. Siis yhden yön aikana.

  • Kerran tapahtui lyhyessä ajassa joku omituinen sääilmiö ja tien pinta muuttui hetkessä peilikirkkaaksi ja sairaan liukkaaksi. Autot ja linja-autot eivät päässeet mäkiä ylös.

  • Ekana talvena kun olin hakenut minin kotiin niin lunta oli tullut niin paljon etten enää tiennyt missä oli tie. Tuuli tai myrsky oli tehnyt lumivalleja, joiden läpi piti yrittää ajaa.

  • Saksassa on käytössä kitkarenkaat, talvirenkailla ei saa ajaa. Okei myönnetään Suomessa ajaa moni muukin kitkoilla, eikä silti törttöile liikenteessä.

  • Lunta on tullut niin paljon että lumi painaa puissa niin paljon että ne kaatuvat ja katkeavat esim tielle tai junaradoille.

  • Minillä suhasin suurta rakkautta kohti yöllä ja tein pienet piruetin minin kanssa. Onni oli matkassa ettei vastaan tullut ketään. Lumivallit auttoivat pysymään tiellä.





Vuorilla ollaan totuttu suuriin lumimääriin mutta kaupungeissa ei. Esim. Lindau oli tällä viikolla ollut aivan sekaisin, he eivät olleet varautuneet että lunta tuli niin paljon. He eivät oikeen tienneet mihin sen lumen laittaisi vaikka onkin pieni kaupunki niin pulassa olivat. Siellä ei yleensä sada noin paljoa lunta. Koulukin oli suljettuna pari päivää, mutta olivat kait jo loppuviikosta takaisin koulunpenkillä.


Nämä ovat niitä asioita mitä me suomalaiset yleensä naureskellaan kun ulkomailla tulee "vähän" lunta. Pitäisi muistaa suhteuttaa siihen että maa jossa ei lunta tule kuin kerran viidessä voi saada todellisen kaaoksen aikaan.


Vaikkakin viime vuosina olen kuunnellut radiosta ja lukenut lehdestä että kyllä se lumikaaos tulee Suomessakin vaikka tulee vain 20 senttiä lunta.


Tällä viikolla minä tajusin että hitto kun lunta on tullut aivan järkyttävä määrä. Ja kuinka vaarallista se voi olla. Ja entäs jos sähköt menee poikki? Instagramin seuraajat tietääkin eilisestä episodista. Luojan kiitos olikin vain sulake mennyt. Minä jo kätevänä emäntänä pistin ruuan tulille takassa.


Ajelin tänään hyvällä mielellä Itävallan puolelle Suomikouluun, päätin kuitenkin ajaa vuorelta alas todella mutkaista ja jyrkkää tietä. Huomasin että useita puita oli kaatunut tielle, niitä oli metsurit käyneet jo sahaamassa ja vaara tuntui olevan ohi. 

Mietiskelin että toisaalta tämä mutkainen tie oli nyt paljon turvallisempi. Koska normaalisti ei ole aitoja ja nyt "turvana" on lumivallit.


Kotiin päin ajellessa lunta alkoi taas sataa vaikka luulin ettei tänään enää sataisi. Mäkeä ylöspäin ajaessa tuli yht'äkkiä äkkipysähdys. Siinä kohtaa jossa olin aikasemmin nähnyt monta puuta kaatunenaa oli taas muutama puu kaatunut tielle. 






Otin pikaisen kuvan ja siinä samassa tajusin kuinka vaarallista oli ottaa kuva siinä niiden monta kymmen metristen puiden vieressä. Tottakai minun piti peruuttaa jonkin matkaa takaisin päin hieman mutkaista tietä. 


Soitin pikaisesti Jumille ja kysyin ohjeita, pitääkö soittaa jonnekkin. Hän meinasi että kyllä ne itävaltalaiset hoitaa sen homman.


Joten meidän kotimatka venyi puolella tunnilla koska meidän piti kiertää Oberstaufenin kautta. Se tässä reissussa oli kuitenkin se pienin pulma, pääasia että päästin turvallisesti kotiin. 


Eikä se Jumi ole turhaan antanut meidän käyttää hänen nelivetoaan. Vaikka kyllä minä olisin minilläkin selvinnyt. ;)



Muistakaa ajaa tilanteen vaatimalla tavalla.


Viime vuonna kirjoittelin lumikaaoksesta.




Meitä voit seurata myös
Facebookissa: Suomalainen im Allgäu 
Instagramissa: asentajahiltunen


3 kommenttia

  1. Olinkin jo odottanut tätä postaustasi. Hyvä, että kerrot suomalaisille lukijoillesi, mitä lumikaaos tarkoittaa Saksassa. Lumi ei näytä olevan Suomessa uutisten aihe paitsi, jos sitä ei ole turisteille Lapissa tai mäkihyppääjille Kuusamossa - tai kehä III:lla. Suomessa ei tiedetä paljoa Saksasta tai sen maantiedosta. Sääkartoissa sentään nykyään näkyy jo olevan jo koko Eurooppa mukana. Tottakai jokainen suomalainen on vähintään yhtä hyvä ralliautoilija kuin Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen tai Valtteri Bottas kelillä kuin kelillä. Löysin tänään sentään yhden uutisen Euroopan lumikaaoksesta. Daily Mail oli uutisoinut, ja eiväthän suomalaiset toimittajat osaa muuta kuin kääntää englannista suomeksi. Meillä täällä Reinin rannalla on satanut myös paljon, mutta vain vettä, ja sitähän oli kipeästi kaivattu kuivan kesän jälkeen: proomut ja lossit pääsevät taas kulkemaan normaalisti. Tasan ei käy onnen lahjat, sanoo suomalainen sananparsi.Halt die Ohren steif, sanoo saksalainen. Toivon sinulle edelleen rohkeutta ja hyvää onnea.Hyvin pärjää Vantaan tyttö Alpeilla.❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ajattelin tosiaan että tästä on pakko kirjoittaa. Kiitos kommentista. Pitää korjata että olen Espoosta. ;)

      Poista
  2. Kiitos korjauksesta. Espoon tyttö pärjää hyvin Alpeilla.

    VastaaPoista