5/recent-posts/slider1

Hochgrat

Westallgäun ylpeys, Hochgrat. Tämä vuori näkyy meidän keittiön ikkunasta ja kuinka ihanaa sitä onkaan katsella. Monissa eri väreissä, auringonlaskun/nousun aikaan punainen/pinkki/oranssi, talvella sen peittää valkoinen peite joskus on oikea sininen hetki tai kuu möllöttää sen takaa. Se että Hochgrat näyttää hyvältä niin se tekee myös hyvää. Sen voi kiivetää ylös monin eri tavoin ja alas pääsee myös erilaisilla tyyleillä.

Auringonlasku Hochgratilta katsottuna.

Hochgrat on 1834 metriä korkea ja sieltä näkee Bodenseelle sekä Ravensburgiin asti. Alpit näkyvät toiseen suuntaan katsottaessa. Alkunousu on ihan helppoa mutta kolmasosan jälkeen alkaa raskain vaihe ja nousu on todella tiukka. Käsittääkseni nousua on oikealta puolelta mennessä kuusi kilometriä ja vasemmalta suurin piirtein sama matka. Suosittelen kipuamaan vasenta puolta ylös ja kävelemään oikealta alas, näin saat kunnon treenin. Vasenta puoltan noustessa joutuu hieman kiipeilemään tai siellä on niitä vaijereita joista saa kiinni.

Lehmät asustelevat kesäisin Hochgratilla. Syksyllä tulevat alas, silloin juhlitaan lehmäjuhlaa.

Kesäisin huipulle voi (sauva)kävellä, juosta, maastopyöräillä tai matkustaa condolilla. Alas pääsee jollakin niistä tai varjoliitimellä. Tietenkin voit kävellä/kiivetä Hochgratin päälle myös Falkenin tai Rindalphornin kautta. Silloin kyseessä on hieman pidempi lenkki, ehkä jopa koko päivän retki. Varsinkin jos on "brotzeit" eli eväät mukana. Me ollaan useasti otettu pienet päiväunet jossain rauhallisessa kolkassa. Mikäs sen parempaa ja sitten jaksaa taas.

Alpit

Talvisin voi kavuta vuoren päälle (sauva)kävellen, juosten, lumikengillä, suksilla (ski touring) tai mennä condolin kyydillä. Alas voit kävellä lumikengillä tai normaalisti tai lasketella suksilla, lisänä voit laskea alas kelkalla tai liukurilla tms. Laskettelurinne on tarkoitettu pro-tyypeille, rinteet ovat punaista ja mustaa. Minulle mäki on turhan haastava. Mutta en tiedä mitään niin mukavaa kuin laskea kelkalla alas. Yleensä mennään condolilla ylös ja kelkalla alas, monta kertaa. Iltaisin kelkalla lasku on erittäin suosittua, silloin kannattaa olla kypärä päässä ja otsalamppu otsassa. Jotkut kurvailevat hurjaa vauhtia alas. Touhu on vaarallista, jos et saa jarrutettua tai ajaudut tieltä pois niin silloin voi edessä olla kova pudotus. Sieltä saa kelkkoja vuokrattua jos ei ole omaa mukana.

Kelkkahommia

Uutenavuotena tai täydenkuun aikaan on Hochgratin molemmat ravintolat tupaten täynnä porukkaa. Kaikki haluavat nähdä mahtavat maisemat. Kirkkaalla säällä auringonlaskun aikaan sama juttu. Uutenavuotena en ole ollut, mutta olen kuullut että hyvällä ilmalla näkyy ilotulitukset hienosti. Normaalisti condolihissi on auki klo 9-16 Täydenkuun iltoina toimii condolihissi klo 21 asti. Condoliajo ylös ja alas maksaa 16,50€ yhden suuntainen maksaa 11,40€.

Huipulla tuulee.

Itse olen kavunnut Hochgratin huipulle vasemmalta ja oikelta, Rindalphornin ja Falkenin kautta sekä myös hissillä. Sauvakävellen, kävellen, lumikenkäillen ja laskenut alas kelkalla tai sellaisella bob-liukurilla (mikä lie oikea nimi?) Kerran ollaan yövytty Staufner Hausissa, joka oli myös hauska kokemus. Illansuussa käveltiin ylös, syötiin ja pelailtiin tunnelmallisessa vaellusmökissä. Aamupalan jälkeen rauhassa käveltiin alas ja yön aikana olikin tullut lunta (silloin oli toukokuun loppu), kuinka kaunista ja hiljaista olikaan.

Täysikuu kurkistaa Hochgratin takaa.