5/recent-posts/slider1

Pyöräileminen kannattaa aina

Vuoret kutsuivat luokseen.


Oltiin viikonloppuna taas perheen kanssa pyöräilemässä, Pimi oli peräkärryssä Jumin kyydissä. Kaikki eväät ja peitot yms olivat kätevästi siellä kyydissä mukana, niin sain olla ihan vapaa repuista sun muista. Ajettiin autolla Immenstadiin josta poljettiin Iller-joen vartta pitkin Oberstdorfiin asti ja takaisin. Fillarointiin meni aikaa reilu kolme tuntia, ajettiin pari kertaa hieman harhaan. Muutenkin ajettiin ihan rauhallista vauhtia, sähköpyöräilijät vain pyyhälsivät ohi.



Joskus kannattaa "eksyä" löytyi meinaan tällainen ihana helmi.


Pyöräily on minulle jostain syystä rakas harrastus, ehkä osaltaan siksi että isäni on ollut (on vieläkin) kilpapyöräilijä. Jotenkin pyörän päällä ollessa minulla on hyvä fiilis. Sellainen ihana vapauden tunne, tuuli (ei kamala vastatuuli) hivelee kasvoja. Pyörällä pääsee etenemään mielestäni hyvinkin nopeasti ja helposti. Espoossa asuessani kuljin töihin fillarilla ja osan kyläreissuista tein myös fillaroiden. Joskus tuntui että olisipa kiva mennä kylään ihan tavallisissa vaatteissa. :) Olarista Haukilahteen pääsin nopeammin pyörällä kuin bussilla.





Minun pyöräilyurani ei vain alkanut kovin hyvin. Pienempänä kaatuilin ja tunaroin pyörän kanssa suhteellisen paljon. Silloin tietenkin ilman kypärää, ihme varmaan on se että olen vielä hengissä. Myöhemminkin on tullut "kompuroitua" pyörän kanssa, varsinkin ratikkakiskot, mutaiset tiet ja klossikengät kiinnitimineen ovat tuoneet lisämaustetta "sotkemiseen". Terveisin "polvet aina ruvella". Mutta en ole näistä vastoinkäymistä välittänyt vaan polkenut sinnikkäästi vastatuuleen.


Harmi vain että täällä asuessani on hyötyfillarointi jäänyt vähille. Töihin olisi ollut ihan kiva matka noin 15 km, mutta lähdeppä klo 04 aikoihin (tai aikaisemmin) polkemaan niin kiitos, ei kiitos. Muutenkin pyörälenkille lähteminen on ihan erilaista. Pitää olla aina hyvä ilma minimissään +15 astetta lämmintä ja auringon pitää paistaa. Täältä vuoren päältä kun lähdet alamäkeen niin jarrujen pitää oikeasti toimia ja väsyneenä lenkin jälkeen on AINA ylämäki edessä. Tasaista maastoa löytyy tuolta alhaalta ja sinne mennäänkin usein autolla, koska aina ei vain jaksa. Ja onhan niitä muita maisemia myös kiva nähdä.





Sunnuntaina järjestetään Oberreutessa RADTOUR matkan voi valita 20-150 km:n väliltä. Ja lähtö tapahtuu klo 7-11 välillä. Sinne olen ajatellut osallistua. Katsotaan hyydynkö ylämäkeen kun Pimi on kyydissä. Eilen kävin hieman testaamassa kärryn kanssa ajoa, muutamat huomauttivat ettei kyydissä ollut ketään. Huikkasin heille että minulla on käsipainot kyydissä, koska Pimi ei ollut yhteistyöhaluinen. Suomen lomalla aiotaan pyöräillä Turun rengastie, 60km:n päivävauhdilla. Joten treenia tarvitaan että jaksaa jaksaa.



Saatiin näytös kajakeilta.


Polkupyörä 200 vuotta

Luin yhdestä saksalaisesta lehdestä (ADAC motorwelt) että tänä vuonna polkupyörä täyttää 200 vuotta.  Aluksi oli vain sellainen potkupyörä jossa oli kaksi rengasta eikä polkimia ollenkaan eli saksaksi laufrad. Sen jälkeen tuli tunnetuksi pyörä jossa eturengas oli ISO ja takarengas pieni eli velosipedi, siihen oli polkimet keksitty. Vuonna 1884 keksittiin niin sanottu turvapyörä (nimi tulee siitä että se oli turvallisesti lähempänä maanpintaa), joka muistutti enemmän nykypyörää. Tässä oli jo ketjut keksitty. 1930-luvulla keksittiin nojapolkupyörä jossa polkimet ovat eturenkaan yläpuolella. Tämä olisi ollut ideaali asento ja sillä pääsi nopeampaa kuin tavallisella pyörällä. Tämän pyörän osallistuminen pyöräkisoihin kuitenkin torpattiin ja kehitys tyssäsi. Jotkut kuitenkin vannovat tämän pyörän nimeen. 70-luvun lopussa kehitettiin maastopyörä, koska Kaliforniassa kiellettiin moottorikäyttöisillä ajaminen vuoristossa. 1990-luvun alussa taasen kehitettiin ensimmäinen sähkökäyttöinen polkupyörä, niitä kutsutaan eBike:ksi. Käy lukemassa mitä muuta wikipedia osaa kertoa polkupyörän historiasta.

Polkupyörä on suosittu kulkuneuvo monessa maassa. On laskettu että maailmassa on yli 1.4 miljardia polkupyörää eli noin nelinkertainen määrä autoihin verrattuna. Saksassa on 123 miljoonaa kulkuneuvoa joista 70% on polkupyöriä.

Potkupyörän keksijä Karl von Drais asui Mannheimissa, jossa oli muuten viime viikonloppuna isot juhlat. Viime syksynä avattiin Draisin kunniaksi näyttely Techno Museumiin Mannheimiin. Lueskelin tätä artikkelia Ylen sivuilta ja törmäsin tällaiseen tietoon. Kesäkuun 12. päivä 1817 Drais oli ensimmäisen kerran "potkinut" pyörällä 14 km:n matkan vajaassa tunnissa. Draisilla oli hieman huonoa tuuria matkassa, hän sai vain muutaman pyörän myytyä. Hänen tekelettä plagioitiin paljon, vaikka oli käsittääkseni sen patentoinut. Museossa on näyttely 2 pyörää 200 vuotta vielä 25.6.2017 asti.



Taustalla siintää Nebelhorn.



Ranskan ympäriajo starttaa Saksasta

Tämä vuosi on hieman erilainen myös Ranksan ympäriajon osalta. Meinaan lähtöpiste on tällä kertaa Saksan puolella Düsseldorfissa. H niin kuin Hausfrau kirjoitti postauksen tästä tapahtumasta. Ranskan ympäriajo starttaa siis heinäkuun ensimmäinen päivä Düsselistä. Jumi ja muut pyöräilijät ajavat sinne katsomaan niitä kisoja. Ranskan, Belgian, Luxembourgin ja Hollannin kautta takaisin Saksaan. Viidessä päivässä he ajavat  noin 750 kilometriä. Ai kun olisin tästä tiennyt aikaisemmin, olisin lähtenyt huoltojoukkoihin Pimin kanssa. No me olemme silloin hyvissä käsissä Suomen kamaralla. Ehkä joku vuosi lähtö tapahtuu Münchenistä, silloin oltaisiin (luultavasti) hyvin matkan varrella.



Kuuman päivän voi näin ihanasti viettää joella.



p.s. Kaikki kuvat on otettu sunnuntaiselta pyöräretkeltä kännykameralla. Ja osa niistä vauhdissa, ei paljoa pysähdytty ottamaan kuvia.

Meitä voit seurata myös
Facebookissa: Suomalainen im Allgäu 
Instagramissa: asentajahiltunen

Ei kommentteja