5/recent-posts/slider1

Suomi-loman yhteenveto

Hupsista taas on aika kulunut niin nopeasti. Pahoittelut että on ollut blogin puolella hiljaista, oltiin lomalla Suomessa. Kolme ja puoli viikkoa Suomessa meni niin nopeasti. Saatiin viettää ihanaa aikaa perheen ja ystävien kanssa. Mutta saatiin viettää aikaa myös perheenä, mikä oli parannus viime vuotiseen. Tänä vuonna meidän reissu oli jaettu kolmeen osaan: kyläreissut, aktiiviloma ja mökkiloma.

Liettuan(?) yllä ei näy pilviä.

Suomen päällä sankka pilvipeitto.

Ensin minä ja Pimi matkustettiin kahdestaan Suomeen. Juna- ja lentomatka meni hyvin. Pimi oli ihan super reipas ja kiltti. Minulla ei ollut lastenvaunuja mukana vaan kannoin Pimin tarvittaessa rintarepussa. Reppu selässä ja raahasin matkalaukkua perässä. Ihan hyvin se meni, mitä nyt hartiat hieman jumissa siirtymisien jälkeen. Finnairin lento meni mukavasti kun meillä olikin kaksi paikkaa. Pimi tykkäsi tutkia lehtisiä ja hätälaskuohjetta. Mukana meillä oli muutama leikkikalu ja paljon syötävää. Smoothie-pusseja, maissinaksuja ja itse tekemiä muffinseja Pimille. Turvatarkastuksessa kaikki lasten ruoka meni läpi, ei ollut mitään ongelmaa. Ainut miinus oli se että Pimi nukahti rintareppuun juuri ennen kuin astuttiin koneeseen ja sitten Pimi piti herättää ja siirtää turvavöihin. Koneen lähtö venyi melkein puolella tunnilla

Loma 1, kyläreissut

Olin tosiaan puolitoista viikkoa "yksinhuoltajana" ja me kyläiltiin ahkerasti ystävien ja sukulaisten luona. Joka paikassa Pimi otettiin kivasti vastaan ja Pimi leikki niin nätisti muiden lasten kanssa. Vietettiin muuten erittäin mukava kaupunki juhannus Vantaalla omakotitalossa. Autolla ajeltiin yksi päivä Itä-Helsinkiin, toisena päivä Nurmijärvelle, yhtenä päivä Kellokoskelle. Yhtenä iltana ajettiin bussilla (linja-autolla) Ruoholahteen ystäväni luokse jolla on samanikäinen lapsi kuin Pimi. Bussissa oli hauska matkustaa, ja ei ainakaan tässä bussissa ollut tylsiä työmatkustajia. Monet vilkuttelivat Pimille ja juttelivat (jopa) minun kanssa. Lapsen kanssa matkustaminen oli positiivinen yllätys minulle. Ei tullut nyrpeitä naamoja tai muutakaan negatiivista. Olisin matkustanut useammin jos vain olisi ollut enemmän aikaa. Iso omena, Sello ja Jumbo -kauppakeskukset tulivat tällä reissulla tutuksi, toisissa käytiin moneen kertaan.

Juhannustunnelmaa Tikkurilassa

Käytiin katsomassa Tikkurilassa juhannuskokon sytyttäminen ja me aikuiset (molemmat ulkosuomalaisia) olimme järkyttyneitä kuinka avoimesti ihmiset olivat hiprakassa (enemmän tai vielä vähän enemmän). Meidän autoreissu kokkoa katsomaan oli ikimuistoinen, Pimi huusi kuin syötävä (vieras ihminen vieressä), toinen huutaa neuvoja kuskille eli minulle, kuski huutaa kun ei kuule mitään, toinen lapsi huutaa kun Pimi itkee ja yksi lapsista huutaa kun sattuu. Näin me Kiljusen herrasväki ajettiin Tikkurilaan ja takaisin. Onneksi tämän episodin jälkeen saatiin lapset nukkumaan ja me aikuiset saatiin oma juhannus- rauha, -sauna ja -juoma.

Juhannuskokko Tikkurilassa

Mummi tuli kotiin torstaina ja silloin illalla pääsin hieman lenkkeilemään Suurpellon maisemiin. Mikä ihana ilta, tuulikin oli hieman rauhoittunut. Perjantaille oli sovittu tyttöjen ilta, minun piti olla yö poissa mutta todettiin että minun on parempi olla yö kotona. Pimi vierasti Mummia vielä niin pahasti ja yöllä tulikin soitto ja riensin kotiin Mummin ja Pimin luokse. Joten Helsingin reissu jäi tällä kertaa kovin lyhyeksi. Noh, ensi kerralla sitten. Mutta tyttöjen ilta oli mukava ja naurulta ei vältytty tälläkään kertaan. Naurettiin niin että saatiin paheksuvia katseita vieraista pöydistä. Mummin kanssa vietettiin pari päivää ns. laatuaikaa ennen kuin Jumi tuli Suomeen. Pimi se kävi aina välillä vaivihkaa halailemassa Mummia.

Angry Birds puisto, Leppävaara

Loma 2, aktiiviloma

Jumi saapui Suomeen ja Pimi joko vierasti isiä pari päivää tai oli erittäin loukkaantunut. No anyway Äiti oli alussa tärkeämpi kuin Isi. Huh, Äiti ei saanut hengähdytaukoa kuin vasta sitä seuraavalla viikolla. Meidän alkuloman suunnitelma oli polkea Turun Saaristoreitti polkupyörillä. Suunnitelmiin tuli harmittava muutos ja kirjoittelen tästä reissusta oman postauksen. Salossa yövyttiin pari yötä ystävän luona ja saatiin hetki hengähtää raskaan viikon päätteeksi.

Salo 2017

Loma 3, mökkiloma

Mökkiloma, tämä se vasta ihanaa oli, vaikkakin viikko meni ihan liian nopeasti ohi. Olimme Somerolla mökillä aivan ihanassa paikassa. Siellä oli kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet ja pääsin kokeilemaan vihdoin kajakilla menoa (Enhän siitä ollut kuin reilu kymmenen vuotta haaveillut). Yllättävän vaikeaa oli saada kajakki kulkemaan suoraan, tekniikka olisi pitänyt saada kuntoon. Noh, mutta kivaa oli.

Testissä kajakki.

Ensimmäisenä mökkilomapäivänä menimme käymään Forssassa kun ei sinne nyt niin pitkä matka ollut. Takaisin mökille ajettiin Tammelan kautta, ihanat oli maisemat vaikka apukuski ja takapenkin pitäjä taisivat molemmat nukkua. Tiistaina tuli minun veli perheineen ja Mummi grillailemaan ja pelailemaan mölkkyä. Iltapäivällä saatiin vielä kummilapsi perheineen kylään.

Myllyjärvi, Somero 2017

Keskiviikkona ajelin Mummi kyydissä Espoosen viettämään vihdoin hieman "omaa aikaa". Kävin Iittalan Outletissa ja siellä oli kesäalennusmyynnit menossa ja tein muutamia hyviä löytöjä. Vihdoin pääsin kokeilemaan Leppävaaran maauimalaa. Ihan luksusta, ei paljon ihmisiä ja 50 metrin rata (siitä saa Saksassa vain unelmoida, voit lukea kokemuksistani Saksanmaalla tästä). Kahden kilometrin uinnin päätteeksi oli ihana päästä saunaan, voi että.

Kätevän emännän terassilla

Päivän päätteeksi meillä oli tyttöjen ilta ystävän luona, aurinkokin tuli sopivasti esiin ja voitiin olla ulkona ja jopa ilman takkia. Meillä oli ihana ilta ja se päättyi mukavasti ystävän kanssa jutustellen ja jutut jatkuivat aamulla jossa suunniteltiin jo seuraavaa tapaamista (joka onkin jo ensi viikolla).  Ystävä (+perhe) ajavat meitä moikkaamaan ja samassa katsastamaan näitä nähtävyyksiä mitä täällä on.

Ihania herkkuja

Torstaina ajelin mökin kautta Saloon jossa onkin torstai-iltaisin ILTATORI, jossa on aina joku esiintyjä ja kirpputori jne. Kesätorstaisin on joka kerta satanut vettä mutta tällä kertaa sade loppui jo ennen neljää ja ilta olikin aurinkoinen. Tapasin tällä reissulla minun vanhan "työtutun" ja olikin mukava tavata hänet ja hänen poikansa. Eihän edellisestä kerrasta ollut edes kymmentä vuotta. Oli kiva nähdä Leena, terkkuja. Treffasin Salossa samalla myös ystäväni Jaanan (jo kolmatta kertaa tällä reissulla) ja käytiin pizzalla. Perjantai-iltana tulikin minun Isä naisystävänsä kanssa saunomaan ja taas oli aika sanoa hyvästit. En tiedä koska nähdään seuraavan kerran, ehkä vasta ensi kesänä.

Liesjärven kansallispuisto

Meillä on ollut Suomen lomilla tapana käydä aina jossain kansallispuistossa, ja Suomessahan niitä riittää. Jokaisen vuokramökin lähettyvillä on aina ollut kansallispuisto. Tänä vuonna päästiin käymään Liesjärven kansallispuistossa, siellä käveltiin suunnilleen 6 kilometriä. Paistettiin makkaraa ja törmättiin stereotypioihin. Tavattiin suomalainen pariskunta ja nainen sanoi että suomalainen ja saksalainen tapaavat usein metsässä. Metsä taitaa olla molemmille kansoille rakas paikka? Venäläisen tunnistaa kuulemma siitä että heillä on onki mukana, tiedä sitten onko näin?

Sunnuntaina olikin aika pakata kamat ja eihän se pakkaaminen ilman draamaa tapahtunut. Jumi oli keksinyt mennä mustikkaan Pimin kanssa. Oli istuttanut Pimin mättähälle ja innoissaan keräsi mustikoita. Hetken päästä Pimi huusi kuin syötävä ja itku ei hellittänyt millään. Kävin hakemassa Pimin pois ja huomasin että toisen jalat oli syöty. Muurahaiset ne punaiset kiukkuset sellaiset olivat syöneet Pimin nilkat ihan kauttaaltaan. Voi toista, onneksi huomattiin asia ajoissa ettei poika ollut ihan paukamilla.

Sitten ajeltiin Espooseen, käytiin Mummin luona syömässä ja hyvästeltiin. Koska seuraavan kerran nähdään, sitä en tiedä? Ehkä inhottavin tunne, yleensä on aina ollut tiedossa koska nähdään. Oletuksena on että vasta ensi kesänä, mutta siihenhän on ihan liian pitkä aika. Viimeinen yö oltiin ystävän kotona Vantaalla josta sitten kätevästi päästiin lentokentälle.

Liesjärven kansallispuisto

Kiitos Suomi, kiitos ystävät ja rakkaat, oli kiva loma vaikkakin ilma olisi voinut olla hieman kivempi. Mutta en voi valittaa vain muutamana päivänä satoi vettä. Vaikka asteet mittarissa eivät kohonneet +16 asteesta monena päivänä niin ei se haitannut loma on aina loma. Ensi kerralla muistan toivoa että ei tuulisi niin kovasti. Varsinkin Espoossa ja Turun saaristossa tuuli oli niin kova ettei tukka meinannut päässä pysyä. Suomi-loma oli kiva vaikkakin aluksi tuntui että tarvitsen toisen loman Suomi-loman jälkeen. Nyt viikon jälkeen on olo jo normalisoitunut.