tiistai 21. maaliskuuta 2017

Autoilu Saksassa

Matkalla Travemündestä kotiin, unohdettiin että tanskalaisilla alkoi silloin lomakausi ja yöllä oli kamala ruuhka.



Kerron hieman liikennekulttuurista Saksassa. Ei se sinänsä kauheasti eroa Suomen, mutta jotain pieniä eroja olen huomannut. Tämä aihe näköjään sai kirjoituksen laajenemaan ja paisumaan, joten saattaa olla että päivitän tätä vielä jossain vaiheessa.


Moottoritie, se ei ole legendaa vaan ihan totta että siellä saa ajaa niin lujaa kuin uskaltaa. Toki on kohtia joissa on liikennemerkeillä ilmoitettu kuinka lujaa saa ajaa. Ajelen niissä vapaan vauhdin kohdissa maltillisesti 160 km/h, joskus ajattelen että ajanpa lujaa. Seuraavassa hetkessä joku ohittaa sinut niin että suhahdus vain käy. Muutaman kerran olen nähnyt sellaisia sankariohituksia että ihmettelen ettei enemmän tapahdu onnettomuuksia. Kerrankin kaveri tuli takaa Porschella niin lujaa ettei kerennyt jarruttamaan vaan päätti jatkaa yhtä lujaa oikealla pientareen puolella kohdassa jossa oli liittymä pois. Toinen hauska on se kun kuulet että takaa tulee Porsche tai joku muu kunnon urheiluauto. Moottorin hurina on niin kova että kuulet ja tunnet että nyt joku tulee kovaa takaa ja on parempi väistää. Viime aikoina on ollut puhetta että nämä vapaat nopeusrajoitukset pitäisi poistaa, mutta uskon etteivät saksalaiset niin vaan suostu siihen. Onhan se nyt vaan kivaa ajaa lujaa ja matka taittuu nopeammin.



A7:lla matkalla Travemündeen. Hiljaista oli, ruuhkat olivat silloin toiseen suuntaan.


Stop-merkki on se sellainen jonka kohdalla pitäisi pysähtyä. Täällä se on vähän niin kuin kolmiomerkki. Kukaan ei pysähdy siihen ellei ole ihan pakko. Alussa toimin niin kuin Suomessa mutta viime vuosina olen käyttäytynyt niin kuin täällä on tapana. Jos poliisi näkee ettet pysähdy niin saat siitä ihan naurettavan pienen sakon. 

Risteysalue, jos sinä ajat päätietä ja joku tulee risteykseen. Se joku ajaa todella lujaa risteykseen, niin lujaa että ajattelet ettei se meinaa pysähtyä. Painaa jarrua nopeasti juuri ennen päätietä. Varsinkin alussa tämä oli vaikea muistaa, nykyään muistan mutta joskus se unohtuu ja sydäri on tuloillaan.

Ajovalot, niitähän ei ole tarkoitus käyttää (pitää säästää?). Varsinkin sateisella/sumuisella ilmalla ilman valoja vastaan tulevaa autoa on erittäin vaikea nähdä. Hieman vaarallista sanoisin. Minulle on usein vilkuteltu valoja koska pidän aina ajovalot päällä. Tämä on niin hauskaa kun Suomessa se on juuri toisinpäin.

Hätävilkut, niitä voi käyttää aina vaan ja missä vaan. Esimerkiksi parkkeeraat keskelle kaupunkia, hätävilkut vaan päälle niin se on ihan ok. Tai pysäytät auton (puoliksi tielle) kiemurtelevalle alppitielle ottaaksesi kuvia, hätävilkut vain päälle niin kaikki näkevät että nyt on tosi kyseessä, pitää saada hyvä kuva alpeista. Hätävilkut toimivat vain tässä niin kuin on ollut tarkoitus eli hädässä. Saksan moottoriteillä tapahtuu paljon onnettomuuksia ja kun liikenne pysähtyy kuin seinään on takana tulevalle hyvä laittaa hätävilkut päälle. Tämä on mielestäni hyvä tapa, joskus sitä ajelee ajatuksissa ja hätävilkut herättelevät ajajan. Hätävilkkuja käyttävät myös bussit ja varsinkin koulukyyti, eli kun pysäkille pysähtyvät niin eikun hätävilkut vilkkumaan. Osaksi johtuu varmaan siitä kun ei ole niitä levennyksiä eli siis kunnon pysäkkejä.


Ruuhka eli Stau, näitä on koettu jonkin verran. Onni on jos olet juuri ennen isoa ruuhkaa käynyt vessassa ja syömässä. Jos et niin silloin tuskan hiki alkaa nousta otsalle. Tosiaan autossa kannattaa olla aina evästä ja juomista näitä hetkiä (tai ei aina niin pieniä) varten. Minulla on käynyt hyvä tuuri ajaessa, pisin odotusaikani on ollut n. 2,5 tuntia. Normaalisti 30-60 minuuttia on sellainen tavallinen aika. Usein ruuhka on ollut juuri toiseen suuntaan ajaessa, onneksi. Yksi työkaveri kertoi että heille kerrottiin odotusajan olevan 8 tuntia, siinä jalkapalloilevat tytöt menivät pientareelle potkimaan palloa. On mahtanut olla näky.  Ei siinä silloin oikeen mikään auta, pois et pääse. Kerran näin kun edellä ajavan auton takakontista otettiin kesken kaiken eväskori, koska oli ruuhka. Vanhempi pariskunta oli hyvin varustautunut, ja tuskin on harvinainen näky.



Pari viikkoa sitten oltiin Ulmiin matkalla ja Memmingenin liittymässä stoppasi totaalisesti. Työmiehet olivat sulkeneet yhden kaistan ja jonotettiin vasenta kaistaa puolisen tuntia.


Sunnuntaisin ja juhlapyhinä eivät rekka-autot saa ajaa moottoriteillä, vain elintarvikkeita kuljettavat rekat saavat ajaa. Silloin on niin ihanan rauhallista ajella.

Liikenneonnettomuudet, niitä on tosiaan aika paljon. Tai no en nyt tiedä tilastoja mutta radiota kuunnellessa tai moottoritiellä ajellessa on joka kerta jotain tapahtunut. Yhdet kaverit olivat pahassa kolarissa, 180km/h vauhdilla pöpelikköön. Pojilla oli suojelusenkelit mukana kun erittäin pienillä vaivoilla pääsivät, mutta auto oli aika rusinana. Netistä voi käydä katsomassa onnettomuuskuvia, ne ilmestyvät hyvinkin nopeasti alueen pelastuslaitoksen (missä onnettomuus tapahtui) nettisivuille. Yhdelle Jumin tutulle ei niin onnekkaasti käynyt ja ihan tässä meidän alpenstrassenilla. :(

Ajotyyli, on tosiaan reipasta. Meidänkin alppitiellä on normaalisti 70km/h mutta on kohtia joissa on vapaata aluetta ja silloin saa ajaa max 100km/h? En näe näissä kohdissa mitään järkeä, koska ne ovat usein vain lyhyitä pätkiä ja tosiaan mutkitteleva tie. Ja ei täällä oikeen kukaan noudata näitä 70km/h alueita, niissä tulee ajeltua ihan reilusti. Välillä näkee sellaisia mestariohituksia että oksat pois. Varsinkin liukkaalla kelillä joillain vain ei ole mitään itsesuojeluvaistoa. Itse koitan ajella liukkailla rauhallisesti, mutkittelevalla tiellä kun ei ikinä tiedä.

Sääolosuhteet, välillä sataa niitä mummoja taivaalta. Yhtenä hetkenä on kaunista ja seuraavassa hetkessä sataa kaatamalla vettä tai pahimmassa tapauksessa lunta. Kerran ajelin alpenstrassenilla ja tie oli jäätynyt hetkessä niin vaarallisen liukkaaksi että minua jännitti ajaa kitkarenkailla (tai oikeestaan ihan millä vain). Winterdienst eli tienhuoltoauto ei ollut kerennyt paikalle ja kaikilla oli ongelmia päästä eteenpäin. Mieluummin ajelisin lumisella tiellä kuin jäisellä.

Eläimet, niitä pitää myös varoa ja varsinkin öisin. Silloin kun ajoin töihin aamuyöllä (lue:yöllä) niin usein tien poskessa olivat peuroja, kettuja, kissoja ja mäyriä. Usein eläimet olivat nätisti paikoillaan mutta kerran meinasi yksi itsemurha-kettu juosta autoni alle. Kerkesin jarruttamaan vaikka sääntö on että peuraa pienempää ei saisi jarruttaa. Yksi työkaveri kolaroikin "bambin" kanssa ja siitä meidän pomot keksivät vitsejä pitkäksi aikaa. Esim että etpäs tuonut peurapaistia tullessasi, olisit ensin syöttänyt hieman katajaa ja puolukkaa niin olisi ollut parempaa.



Lumimyräkkä yllätti autoilijat.


Liikennemerkit ovat aikalailla samannäköisiä kuin Suomessa. Taajama-alueen kyltti on keltaisella pohjalla mustalla tekstillä kylännimi, silloin on voimassa 50km/h ellei toisin mainita. Suosittelen noudattamaan, koska seuraavan kyltin takana voi olla Blitz eli kamera. Niitä voi tosiaan olla ihan tavallisen liikennemerkin takana. Kaupungeissa on myös näitä nykyajan selfietikkuja eli kamerapönttöjä, ne välähtelevät hyvinkin herkästi. Sakko ei ole kovin korkea. Kerran Jumi sai 10€ sakon ylitettetyä 10km/h, kotiin tuli kirje kuvan kanssa.



Siinä on liikennemerkki jolloin saa ajaa niin kovaa kuin uskaltaa, paitsi tässä alpenstrassenilla max.100km/h.


Radiossa ilmoitetaan hyvin nopeasti kaikki liikenneonnettomuudet mutta myös vääräänsuuntaan ajajat. Kyllä luit oikein Geisterfahrer niitä kuulutetaan hyvinkin usein. Autoilija on jostain syystä eksynyt ajamaan moottoritietä väärään suuntaan. Siis Apua, eikä kyseessä ole Arto Paasilinna länsiväylällä. Radiossa kerrotaan myös nämä paikat joissa on välähtänyt eli Blitz. Eli kuuntelijat voivat ilmoittaa radion ilmaisnumeroon  missä on ollut kamera ja se paikka kerrotaan muille. Ilmeisesti tämä on poliisin hyväksymä? Suomessa ei taitaisi olla mahdollista? Eikö siitä tyyliin saa sakot jos koitat jollain tavalla ilmaista että edessä on tutka?


Tietyöt, niitä on aina ja joka puolella. Ei ole moottorien pätkää jossa ei ole jotain pientä tai isompaa tietyötä. Umleitung eli kiertotie, niitä kylttejä seuraamalla pääsee takaisin päätielle. Joskus on menty peltojen keskellä tai ainakin siltä se on tuntunut. 








Autoista pidetään huolta ja autojen pesu pesukadulla maksaa alkaen 6€, mutta maksimissaan n.20€. Itse tykkään käydä itse pesemässä ja se on mielestäni suunnilleen samanhintaista kun Suomessa. Alle kuudella eurolla saan auton pestyä, huuhdeltua ja vahattua. Imurointi on samanhintaista kuin Suomessa, ellei kalliimpaa. Eurolla saa tietyn ajan imuriaikaa ja sillä saa justiinsa auton imuroitua. Pitää olla ihan sairan nopea.



Minun mini on ollut usein ilkivallan kohteena. Jostain syystä minit ovat ilkivallan ykköskohteita.



Autonkatsastus on vain joka toinen vuosi. Autoissa pitää olla turvaliivit ja ensiapupakkaus (voimassaoleva). Katsastus maksoi tänä vuonna 65 € ja rekisterikilpeen tuli sellainen "kolikko" jossa on merkintä milloin pitää seuraavan kerran katsastaa. Katsastuslappu on myös hyvä pitää mukana, jos poliisit sattuu pysäyttämään.



Rekisterikilvessä on tällaiset merkit. Ylemmästä näkee että seuraavan kerran pitää katsastaa marraskuu 2018-tammikuu 2019.


Rekisterikilvet, meidän alueella on alkukirjaimet tosiaan LI eli Lindau. Olen nähnyt muutamia mielestäni hauskoja sanayhdistelmiä kuten LI-HA, LI-HO, LI-MU, LI-FT, LI-EB, LI-MA, jne. Pientä maksua vastaan saa valita rekisterikilpiin vaikka omat nimikirjaimet ja syntymäpäivän numerot. Minäkin olisin saanut, mutta tämä onkin oma tarinansa, kerron sen ehkä joskus.

Parkkisakot, taisin reilu kuukausi sitten retostella etten ole saanut parkkisakkoja. Kolmisen viikkoa sitten se tapahtui. Olin Wangenissa ja niin tuulilasiin oli ilmestynyt sininen lappunen jossa luki "taidat jo tietää.."? Pari viikkoa sittten tuli lasku kotiin 15€ eli ei paha ollenkaan


Parkkisakko ala Wangen.



6 kommenttia:

  1. Hei! Tulin vain sanomaan, että tykkään lukea sinun blogiasi. En ennen voinut sitä sanoa. Totean taas tässäkin vain, että Baijeri in Baijeri ja baijerilaiset "tikittävät" (ticken) hiukan eri tavalla kuin muualla Saksassa,kuten kansan suussa sanotaan. Koskee näköjään myös autolla-ajoa.;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katriina, kiva että tykkäät. No hyvä että vihdoin tajusin vaihtaa näitä asetuksia. Varmasti on tosiaan alueellisia eroja, nämä ovat taas omia kokemuksiani.

      Poista
  2. Vastaukset
    1. Kiitos Stina, tuntuu että lähti vähän lapasesta. Ideat vaan tulvi päähän. Voipi olla että pitää päivittää jossain vaiheessa.

      Poista
  3. Just samoja kokemuksia minullakin. Minuakin aina ärsyttää hämärässä ja sumussa valoitta ajavat! Ja niitä mestariohituksia näkee kaupungissakin, samoin kuin eteläeurooppalaistyylistä parkkerausta keskelle kaistaa...

    VastaaPoista
  4. Päivi, kiva kuulla, että sinulla on samoja kokemuksia Saksan liikenteestä.

    VastaaPoista